یک وب سایت فقط ترکیبی از تصاویر، رنگ ها، صدا و ویدئو نیست. فونت ها نقش مهم تری در وب سایت دارند. انتخاب فونت مناسب برای هر وب سایت حرفه ای کمی ظریف است.
زمانی که نوبت به انتخاب فونت عالی می رسد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.
- هدف وب سایت.
- مخاطبین همین وب سایت
- ساختار طراحی وب سایت.
- حال و هوای این وب سایت به معنای جدی-بازیگوشی-کودکانه-کاریکاتور-هنری بودن وب سایت است.
- خوانایی-قابلیت استفاده-کاربرپسندی فونت ها.
- آیا این یک فونت امن وب است یا خیر؟ Web safe به این معنی است که از همه دستگاه ها و مرورگرها پشتیبانی می کند.
زمانی که تصمیم می گیریم، برخی اصطلاحات فنی وارد عمل می شوند که تایپوگرافی است. تایپوگرافی مهمترین چیز در طراحی سایت حرفه ای است.
پس تایپوگرافی چیست؟
طبق ویکی پدیا، تایپوگرافی هنر و تکنیک چینش تایپ برای خوانا، خوانا و جذاب کردن زبان نوشتاری در هنگام نمایش است.
https://en.wikipedia.org/wiki/Typography
هدف اصلی تایپوگرافی ارائه محتوای شما به شیوه ای ملایم است که تجربه خواندن خوانندگان را افزایش می دهد و به زندگی کاری آنها ارزش می بخشد.
فونت ها، اندازه فونت ها، فاصله خطوط یا پیشرو، و فاصله حروف به معنای ردیابی و تصحیح فاصله بین جفت حروف که در حال هسته هستند از ویژگی های تایپوگرافی هستند.
چه فونت هایی را انتخاب کنم؟
هر فونت پیام و احساس خاصی را منتقل می کند. بنابراین ما باید آن احساس را درک کنیم و آن را به گونه ای ایجاد کنیم. جدای از خلق و خو، باید به خوانایی و پشتیبانی مرورگر نیز توجه کنیم.
چه در حال ساختن یک وب سایت نمونه کار حرفه ای، یک وب سایت برای فروش محصولات آنلاین، یک وب سایت وبلاگ شخصی یا هر وب سایت تجاری دیگری هستید، در اینجا ده بهترین فونت حرفه ای برای استفاده در طراحی وب سایت بعدی خود.
01. Playfair Display
Playfair Display یک فونت با طراحی سریف انتقالی است. دارای ظاهری شیک، مدرن و کمی زنانه است که آن را برای وب سایت های جمعیتی زنانه ایده آل می کند.
می توانید از آن برای یک عنوان یا عنوان بزرگ در قسمت بنر یک وب سایت استفاده کنید. به خوبی با فونت sans-serif جفت می شود. در تصویر بالا، ما از آن با فونت Gilroy Sans-serif استفاده کرده ایم.
به راحتی می توانید ببینید که چگونه با ترکیب رنگ های مناسب ظاهری ظریف و متین می بخشد. می توانید فونت Playfair Display را از فونت گوگل دانلود کرده و در پروژه بعدی خود استفاده کنید.
02. هلوتیکا
طراح فونت سوئیسی ماکس میدینگر اولین نسخه Helvetica را در سال 1957 ایجاد کرد. او یک فونت طراحی واضح، خوانا و جهانی می خواست. قبلاً Neue Hass Grotesk بود. این نام بعداً در سال 1960 به Helvetica تغییر یافت که در لاتین به معنای “سوئیسی” است.
Helvetica به دلیل انعطاف پذیری، پر استفاده ترین حروف sans-serif در جهان است. بیش از 100 تنوع وجود دارد. اگرچه قدیمی ترین فونت است، اما کلاسیک و مدرن به نظر می رسد.
شما می توانید هر وب سایت حرفه ای را فقط با این فونت طراحی کنید. کنتراست قابل توجهی را می توان با استفاده از وزن فونت های مختلف به دست آورد.
03. دوز
Dosis یک حروف sans-serif گرد است که در سپتامبر 2011 ایجاد شد. ظاهری مدرن و علمی تخیلی دارد که برای پروژههای طراحی علمی یا مرتبط با فناوری مناسبتر است.
این فونت به خوبی با فونت Exo، Lato sans-serif در 32pt یا واحد در اندازه فونت آن جفت می شود. با استفاده از هر رنگ پر جنب و جوش، Dosis به نظر می رسد گزینه ای عالی برای طراحی نوآورانه فن آوری است.
می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
04. Merriweather
این فونت سریف به طور خاص برای صفحه نمایش ایجاد شده است. زیاد می خواند، حتی در اندازه های کوچک. این حس و حال تصفیه شده ای را می دهد که مناسب برندهای لوکس جدی است. در اینجا در تصویر بالا، حتی با پس زمینه شلوغ، خوانایی خود را به خوبی حفظ می کند.
05. لاتو
Lato برای یک بانک لهستانی توسط Łukasz Dziedzic در سال 2010 ساخته شد. این نوع حروف به خانواده حروف sans-serif تعلق دارد. “لاتو” یک اصطلاح لهستانی به معنای است تابستان.
Łukasz Dziedzic این فونت را برای استفاده شرکتی ایجاد کرده است، بنابراین برای برندهای موجود در این منظره بهترین کار را دارد. کیفیت حرفه ای بالایی دارد، اما همچنان احساس گرما و دعوت می کند.
Lato یک انتخاب عالی برای دادن حس حرفه ای، مدرن و دوستانه به برندها است. می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
06. بباس نویه
Bebas Neue مدرن ترین و آینده نگرانه ترین خانواده فونت در جهان است. در ابتدا فقط حروف بزرگ وجود داشت. چند سال پیش، سازنده آن حروف کوچک ایجاد کرد.
با وجود اینکه فقط حروف بزرگ داشت، اما در سراسر جهان بسیار معروف شد. طراحان از آن برای بسیاری از پروژه ها، از شرکت های بزرگ گرفته تا استارت آپ های کوچک استفاده کرده اند.
طراحان اغلب از آن برای هدرهای چشم نواز استفاده می کنند. مانند فونت Dosis، این فونت کمی زیبایی فنی دارد، بنابراین برای برندهای فناوری عالی است. Montserrat، Lato و Open-sans فونت های تطبیقی عالی برای Bebas Neue هستند. در اینجا می توانید آن را در رنگ آبی نئون پر جنب و جوش با فونت Lato ببینید.
می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
07. مونتسرات
با الهام از حروف کلاسیک روی تابلوهای خیابان، پنجره های نقاشی شده، پوسترها و چترهای کافه های محله، جولیتا اولانوفسکی تایپ فیس مونتسرات را در سال 2010 ایجاد کرد.
مونتسرات یک حروف متن باز هندسی بدون سریف است. مونتسرات یکی از محبوب ترین فونت ها در فونت های گوگل است و تا به امروز پر استفاده ترین فونت است.
بیش از 1000000 وب سایت، رابط ها، ارائه ها از این فونت مدرن و تمیز استفاده کرده اند. مونتسرات آنقدر فونت همه کاره است که می توان از آن برای متن سرصفحه و متن کوچک استفاده کرد.
می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
08. Sans را باز کنید
Open Sans یک حروف سان سریف خنثی و مینیمالیستی است. طراح حروف چاپی آمریکایی استیو متسون آن را برای موبایل طراحی کرده است، اما کمی گسترده تر.
از آنجایی که دارای ارتفاع x بزرگ است، Open Sans حتی در اندازه های کوچکتر خوانا است. Open Sans انتخاب خوبی برای ایجاد لوگو خواهد بود. لوگوی این فونت برای استارت آپ های فناوری خواهد بود. استارت آپ های فناوری یا کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اغلب به روز و پیشرفته تبدیل می شوند. بنابراین فونت sans-serif تقریباً ساده ترین و کارآمدترین گزینه است و در اینجا Open Sans برنده مسابقه است.
می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
09. لورا
لورا یک تایپ فیت سریف مدرن متعادل است که ریشه در خوشنویسی دارد. من فکر می کنم لورا برای یک وکیل یا برای طراحی لوگو به سبک دادگاه یا طراحی وب سایت خوب است. جفت کردن آن با فونت sans serif پررنگ برای متن متن یا عنوان، ظاهری حرفه ای، قابل اعتماد، تثبیت شده، برتر و شایسته می دهد.
می توانید آن را از فونت های گوگل دانلود کنید و در پروژه بعدی خود از آن استفاده کنید.
10. Trajan Pro
Trajan یک تایپ فیس سریف است که در سال 1989 توسط Carol Twombly برای Adobe طراحی شد. به دلیل ظاهر زیبا و خوشنویسی تاریخی، برای طراحی لوگو، متن عنوان، طراحی جلد کتاب مناسب است. در اینجا می بینید که ما از این فونت برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده ایم.
فونت برای برنامه نویسان
تاکنون درباره فونتها برای مخاطبان وبسایت صحبت کردهایم، اما در مورد توسعهدهندگان چطور؟ بازدیدکنندگان وب سایت برای چند دقیقه در یک وب سایت خاص می مانند. به همین دلیل، ما باید آن را کاربر پسند و همچنین جذاب کنیم. اما برنامه نویسان تمایل دارند برای مدت طولانی به صفحه خیره شوند، که چشمان آنها را خسته می کند.
برنامه نویسی به معنای هزاران حروف، علائم نگارشی، فاصله، تورفتگی روی صفحه سیاه است. بنابراین خواندن و درک کد باید آسان تر باشد. برنامه نویسان نمی توانند یک خطا را در کد خود تحمل کنند. یک برنامه نویس می تواند درد فقدان پریود یا نقطه ویرگول را احساس کند. بنابراین حروف باید بسیار خوانا و قابل تشخیص باشند.
اما فونت های سنتی فاقد این هستند، به این معنی که سریف، sans-serif، نمایش، اسکریپت، فونت های دست نویس برای کدنویسی مناسب نیستند. اینجا فونت های تک فاصله به کمک آمد.
طراحان فونت فونت های تک فاصله زیادی را برای برنامه نویسان طراحی کرده اند. پس چرا فونت های monospaced برای برنامه نویسان خوب هستند؟ فونت های تک فاصله، فونت های تک فاصله هستند، به این معنی که هر حرف و علامت نقطه گذاری به یک اندازه فاصله دارند. حرف “i” به اندازه حرف X فضای افقی دارد. ممکن است در فونت های دیگر مناسب به نظر نرسد، اما برای کدنویسی رایج است.
فونت تک فاصله که به آن فونت ثابت، پهنای ثابت یا غیرمتناسب نیز می گویند، فونتی است که حروف و کاراکترهای آن فضای افقی یکسانی را اشغال می کنند. این در تضاد با فونت های با عرض متغیر است، جایی که حروف و فاصله ها دارای عرض های مختلف هستند. فونت های تک فاصله برای ماشین های تحریر و مجموعه ای از کدهای کامپیوتری رایج هستند.
https://en.wikipedia.org/wiki/Monospaced_font
در اینجا ما تعدادی را انتخاب کرده ایم بهترین فونت های تک فاصله ای حرفه ای برای بهترین تجربه کدنویسی